Współczesne technologie zmieniają świat w zastraszającym tempie, a szkoły oraz systemy edukacyjne muszą nadążać za tymi zmianami. Jednym z najbardziej niezwykłych postępów w dziedzinie technologii są narzędzia oparte na sztucznej inteligencji – ChatBoty AI które potrafią pisać wypracowania i rozwiązywać zadania matematyczne z szybkością i dokładnością, które są niemożliwe do osiągnięcia dla człowieka. Wiele uczniów wykorzystuje już AI do pisania swoich prac domowych. Jednak czy jest to dobre rozwiązanie? Czy prace domowe mają jeszcze sens w czasie rosnącej popularności AI?
Jak uczeń może wygenerować wypracowanie poprzez AI/ChatGPT?
Wiele popularnych AI (w tym także najbardziej znany ChatGPT), jest zdolnych do generowania tekstów na podstawie wprowadzonych mu informacji. Co więcej potrafią robić to w różnych językach, dzięki czemu mogą one być powszechnie stosowane nie tylko przez uczniów anglojęzycznych, ale również np. w Polsce.
Spowodowało to gwałtowny wzrost wykorzystania tej nowej technologii przez wielu uczniów na całym świecie, do pisania swoich prac domowych. Proces wykorzystania AI do pisania wypracowań jest stosunkowo prosty. Uczeń wprowadza temat swojej pracy oraz podstawowe informacje dotyczące tematu oraz oczekiwanej zawartości, a następnie AI generuje gotowy tekst. Uczeń musie jedynie skopiować treści i nanieść ewentualne poprawki…
Warto pamiętać, że AI nie jest idealne. Chociaż potrafi generować teksty z niesamowitą szybkością, to jego jakość nie zawsze jest idealna – i czasem może pozostawiać wiele do życzenia. Teksty wygenerowane przez AI mogą być niespójne, bezsensowne lub po prostu nieodpowiednie dla danego zadania. Niemniej jeżeli uczeń potrafi wykorzystać wszystkie funkcje AI dostarczając mu przy tym niezbędny wsad w postaci danych, na których należy bazować (np. artykuły z ogólnodostępnych stron w sieci). Właśnie dlatego wielu nauczycieli zastanawia się czy prace domowe, które aktualnie zadają są pisane samodzielnie, a także jak rozpoznać treści generowane przez AI.
Czy można rozpoznać tekst wygenerowany przez AI?
Często trudno odróżnić tekst napisany przez człowieka od tekstu wygenerowanego przez AI. Jednak są sposoby na rozpoznanie, czy praca została napisana przez człowieka czy przez maszynę. Jednym z najprostszych sposobów jest sprawdzenie stylu pisania. Teksty wygenerowane przez AI są często jednostajne w stylu, bez indywidualnych cech charakterystycznych dla danego autora. Innym sposobem jest analiza struktury tekstu i użytych słów.
Problemy te są już dużo rzadziej spotykane – szczególnie od czasu wprowadzenia ChatGPT 3.5. W takiej sytuacji pomóc mogą dodatkowe narzędzia specjalizujące się w rozpoznawaniu treści generowanych przez AI np.: copyleaks.com lub contentatscale.ai.
Czy prace domowe mają jeszcze sens w erze AI?
AI zmienia sposób, w jaki uczniowie uczą się i ale może jednocześnie powodować, że prace domowe stracą całkowicie sens jeżeli nie będzie skutecznej metody rozróżnienia czy praca domowa została wykonana samodzielnie czy z pomocą AI (sztucznej inteligencji).
Z tego względu ważne jest również aby nauczyciele byli zaznajomieni z rosnącymi możliwościami ChatGPT i innych podobnych rozwiązań oraz szukać innych metod weryfikacji wiedzy uczniów. Zanim to się stanie prace domowe pozostaną najpewniej stałym elementem systemu edukacji.