Druga połowa XIX wieku przyniosła światu rozwój właściwie w każdej dziedzinie życia – gospodarczej, ekonomicznej, przemysłowej, kulturowej, a także w sferze oświaty i szkolnictwa. Działo się tak szczególnie w krajach zamożnych, dobrze rozwiniętych. Polska w tym czasie znajdowała się pod zaborami, co oznaczało brak autonomii w podejmowaniu decyzji, również, gdy mowa o systemie szkolnictwa. W takich czasach urodził się i wychowywał Stanisław Ignacy Witkiewicz, genialny polski pisarz, malarz, filozof, dramaturg i fotografik.
Druga połowa XIX wieku przyniosła światu rozwój właściwie w każdej dziedzinie życia – gospodarczej, ekonomicznej, przemysłowej, kulturowej, a także w sferze oświaty i szkolnictwa. Działo się tak szczególnie w krajach zamożnych, dobrze rozwiniętych. Polska w tym czasie znajdowała się pod zaborami, co oznaczało brak autonomii w podejmowaniu decyzji, również, gdy mowa o systemie szkolnictwa. W takich czasach urodził się i wychowywał Stanisław Ignacy Witkiewicz, genialny polski pisarz, malarz, filozof, dramaturg i fotografik.
Lata szkolne Witkacego przypadały na przełom XIX i XX wieku. W okresie tym mieszkał on Zakopanem, które znajdowało się pod zaborem pruskim. Nie represjonowano tu Polaków tak bardzo, jak w pozostałych zaborach; prezentowano swobodne podejście do używania języka polskiego jako wykładowego, nastąpił tu też duży rozwój uniwersytetów (Lwów, Kraków). Jednak poziom nauczania na wsiach i w mniejszych miejscowościach był słaby.
Wady systemu edukacyjnego
Stanisław Witkiewicz, ojciec Stanisława Ignacego, był zdecydowanym przeciwnikiem systemu szkolnictwa, który to niszczył indywidualność ucznia. W związku z tym, sam kierował edukacją małego Stasia. Uczył go i organizował mu prywatne lekcje u najlepszych profesorów uniwersytetu i wielu wybitnych artystów. Przyklaskiwał samodzielności syna w sferze zainteresowań i nauki, a młody Witkacy miał wiele talentów i szeroki zakres dziedzin, które go fascynowały (malarstwo, fotografia, muzyka, nauki ścisłe, filozofia). W późniejszym czasie wiele podróżował, zwiedzał galerie, studia, nawiązywał przyjaźnie (m.in. z Leonem Chwistkiem, Tadeuszem Szymberskim, Karolem Szymanowskim). W 1903 roku zdał eksternistycznie maturę we Lwowie. W 1905 roku (wbrew radom ojca) zaznał wreszcie „standardowej” edukacji, kiedy to zaczął studia na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, pod okiem Jana Stanisławskiego i Józefa Mehoffera.
System szkolnictwa w Polsce
A jak obecnie wygląda sytuacja szkolnictwa w Polsce? Czy indywidualność uczniów wciąż jest ograniczana? Na szczęście te czasy już poniekąd minęły (choć wciąż słyszymy niezadowolone głosy maturzystów zerkających na klucze odpowiedzi swoich prac). Obecnie dzieci i młodzież uczą się kreatywnego myślenia w szkole i rozwiązywania problematycznych kwestii, zarówno naukowych, jak i życiowych. Poza obowiązkowymi lekcjami, młodzi ludzie mają do wyboru ogromną ilość zajęć dodatkowych, fakultetów, kół zainteresowań oraz korepetycji. Mogą wciąż poszerzać swoje umiejętności i starać się poprawić z tych przedmiotów, które sprawiają im problemy.
W EDUN Korepetycje dbamy o samodzielne i kreatywne myślenie naszych uczniów, pragniemy pomóc im w rozwoju i odkryciu pasji i zainteresowań. Nasza kadra dba o każdą osobę w sposób indywidualny oraz stara się o jej jak najlepszy rozwój.
Jeżeli pragniesz poszerzać swoją wiedzę, uczyć się twórczych rozwiązań, kształcić się w wielu kierunkach lub kontynuować poszerzanie zdobytych już informacji z dziedzin, które Cię pasjonują, przyjdź do nas. Zadbamy, aby nauka przebiegała owocnie i by przynosiła Ci wiele satysfakcji.