Ogólny

Edukacja w Czechach – systemy edukacji w krajach Unii Europejskiej cz. IX

czechy.grafika

Same piątki to w Czechach żaden powód do dumy. Skala szkolnych ocen diamatralnie różni się od naszej i to jedynkowi uczniowie wiodą prym w klasie. Nie da się ukryć, że system edukacyjny różni się od tego w Polsce. 

czechy.grafika

Mateřská škola

Czeskie przedszkole to miejsce kształcenia większości (ok. 84%) dzieci w wieku 3-6 lat. Nie jest to obowiązkowa pozycja na edukacyjnej drodze w Czechach, lecz co ciekawe ponad 90% rodziców decyduje się na zapisanie swoich 5-letnich pociech do tej instytucji w roku poprzedzającym rozpoczęcie szkoły podstawowej.

Indywidualne tempo

Obowiązek szkolny w tym kraju trwa zwykle 9 lat (od 6-go do 15-go roku życia). Uczniowie rozpoczynają naukę w jednolitej szkole podstawowej (základni škola). Uczęszczają do niej dzieci w przedziale wieku 6-11 lat. Drugim jej etapem jest szkoła średnia I stopnia, obejmująca grupę wiekową 11-15. Do wyboru pozostaje także gymnázium, będące odpowiednikiem szkoły średniej I stopnia o obniżonym poziomie i konzervatoř, czyli konserwatorium. W obu tych placówkach uczniowie kończą naukę w wieku 15 lat.

Kryterium przyjęcia to najczęściej miejsce urodzenia dziecka, ponieważ większość szkół jest zrejonizowana. Jednak ci rodzice, którzy do szkoły rejonowej mają pewne zastrzeżenia, mogą zapisać dzieci do dowolnej placówki.

Uczniowie mogą przejść z jednolitej základni škola do ośmioletniego gymnázium (po ukończeniu V klasy) lub do sześcioletniego gymnázium (po ukończeniu VII klasy), pod warunkiem zdania egzaminu wstępnego, ustalonego przez dyrektora szkoły. W gymnázium kształci się 11% odpowiedniej grupy wiekowej 11-15 lat (rok szkolny 2010/11). Rekrutacja do konserwatoriów odbywa się na podstawie egzaminu wstępnego sprawdzającego konkretne umiejętności kandydatów. W ośmioletnich konserwatoriach tanecznych szkolnictwo obowiązkowe kończy zaledwie 0,07% uczniów w wieku 11-15 lat.

Lekcje we wszystkich typach szkół trwają 45 minut i, zupełnie jak u nas, są prowadzone przez pięć dni w tygodniu. Suma godzin lekcyjnych w tygodniu to odpowiednio między 18-26 w pierwszym etapie nauki i 28-32 w drugim etapie (zwiększanie ich ilości na przestrzeni edukacji dziecka następuje stopniowo). Nauka odbywa się zwykle w godzinach porannych. Ponadto szkoły oferują całodniową opiekę i zajęcia dodatkowe na terenie placówki.

Liczebność klas waha się między 17 a 30 osobami. Są one koedukacyjne i skupiają dzieci w tym samym wieku. (Wyjątkiem są małe gminy, które mogą zakładać szkoły na poziomie I-go etapu kształcenia, z jedną lub więcej klas składających się z uczniów w różnym wieku). W pierwszym etapie wszystkie przedmioty prowadzi z reguły jeden nauczyciel.

Obszary kształcenia

Podstawę programową w základni škola i gymnázium jest Ramowy Program Nauczania dla Kształcenia Podstawowego (RPN KP) zatwierdzony w 2005 roku przez Ministerstwo Edukacji. Na podstawie RPN KP szkoły przygotowują własne szkolne programy nauczania (SPN): w roku szkolnym 2010/11 w większości klas szkoły prowadzą zajęcia edukacyjne zgodnie z własnymi SPN.

Program ten określa dziewięć głównych obszarów kształcenia, którymi są: Języki i komunikacja językowa, Matematyka i jej zastosowanie, Technologie informacyjno-komunikacyjne, Ludzie i ich świat, Ludzie i społeczeństwo, Ludzie i natura, Kultura i sztuka, Ludzie i zdrowie, Ludzie i świat pracy. Istnieją także tak zwane treści międzyprzedmiotowe, które wchodzą w skład różnych obszarów, np.: Edukacja osobista i społeczna, Edukacja dla demokratycznego obywatelstwa, Edukacja ukierunkowana na myślenie w europejskim i globalnym kontekście, Edukacja wielokulturowa, Nauka o środowisku oraz Nauka o mediach.

Szkoła średnia II-go stopnia

Warunkiem przyjęcia do szkoły średniej II stopnia jest ukończenie kształcenia obowiązkowego i spełnienie wymogów wstępnych określonych przez dyrektora střední škola, który również decyduje o przyjęciu kandydata. Jednym z wymogów może być zorganizowany przez szkołę egzamin wstępny (ewentualnie test zdolności). W przypadku rekrutacji w konserwatoriach trzeba wziąć pod uwagę egzaminy sprawdzające konkretne umiejętności kandydata. Uczniowie mogą zdawać do trzech wybranych przez siebie szkół.

Spośród szkół średnich na drugim poziomie kształcenia mamy do wyboru gymnázium, technikum i konserwatorium. Uczniowie kończą te czteroletnie placówki w wieku 19 lat, pisząc maturitní zkouška – odpowiednik naszej matury.

Dla uczniów chcących zdobyć trochę zawodowego doświadczenia są dwu- lub trzyletnie szkoły zawodowe zakończone certyfikatem praktyk.

Źródła:

1. http://edurada.pl/artykuly/system-kszta-cenia-w-czechach/

2. http://www.eurydice.org.pl/

 

Jesteśmy obecni w całej Polsce

Sprawdź w jakich miastach posiadamy nasze placówki. Wybierz miasto, w którym szukasz korepetycji i zapisz się on-line, zadzwoń lub odwiedź nas osobiście.

  • Korepetycje Bielsko Biała Bielsko Biała
  • Korepetycje Ciechanów Ciechanów
  • Korepetycje Elbląg Elbląg
  • Korepetycje GdańskGdańsk
  • Korepetycje Gdańsk ChełmGdańsk (Chełm)
  • Korepetycje KaliszKalisz
  • Korepetycje KatowiceKatowice
  • Korepetycje KętrzynKętrzyn
  • Korepetycje KielceKielce
  • Korepetycje KoninKonin
  • Korepetycje KrotoszynKrotoszyn
  • Korepetycje OlsztynOlsztyn
  • Korepetycje OstrowiecOstrowiec Św
  • Korepetycje PiłaPiła
  • Korepetycje PruszkówPruszków
  • Korepetycje SanokSanok
  • Korepetycje SzczytnoSzczytno
  • Korepetycje ToruńToruń
  • Korepetycje Warszawa BemowoWarszawa Bemowo
  • Korepetycje Warszawa TargówekWarszawa Targówek
  • Korepetycje Warszawa UrsusWarszawa Ursus
  • Korepetycje Warszawa UrsynówWarszawa Ursynów
  • Korepetycje Warszawa WilanówWarszawa Wilanów
  • Korepetycje ZamośćZamość

Popularne tematy