Od 2010 roku matematyka jest obowiązkowym przedmiotem na maturze. Część młodzieży obawiała się tej zmiany, zwłaszcza ci, którzy uczą się w klasach o profilach humanistycznych z mniejszą liczbą godzin matematyki w programie. Obawy te są poniekąd uzasadnione, w tym roku maturzyści zdawali obowiązkową matematykę już po raz 9 i wciąż wielu uczniów nie radzi sobie z tą częścią egzaminu dojrzałości (co 5 maturzysta w 2018 roku).
Od 2010 roku matematyka jest obowiązkowym przedmiotem na maturze. Część młodzieży obawiała się tej zmiany, zwłaszcza ci, którzy uczą się w klasach o profilach humanistycznych z mniejszą liczbą godzin matematyki w programie. Obawy te są poniekąd uzasadnione, w tym roku maturzyści zdawali obowiązkową matematykę już po raz 9 i wciąż wielu uczniów nie radzi sobie z tą częścią egzaminu dojrzałości (co 5 maturzysta w 2018 roku).
Przedmiot dla każdego
Matematyka jest potrzebna każdemu człowiekowi w zwykłych codziennych czynnościach, jak chociażby do odmierzania produktów spożywczych podczas przygotowywania posiłków i deserów, liczenia pieniędzy na zakupach, opłaty rachunków, przeliczania kalorii i przy wielu wielu innych czynnościach.
Algorytmy, wzory, równania, logika matematyczna wspomogą słuszne i praktyczne rozwiązania. Przez lata matematyka była odstawiona na bok, część uczniów mocno ją zaniedbywała, skupiając się głównie na zdeklarowanych do matury przedmiotach. W dzisiejszych czasach, kiedy tak ważne role odgrywają zasady ekonomii, czy najnowsze technologie matematyka jest podstawą sukcesu. W obecnej sytuacji młodzież powinna poświęcać więcej czasu i uwagi temu przedmiotowi. W szkołach rozwiązuje się próbne arkusze maturalne, jednak sama nauka na lekcjach nie wystarczy. Niezbędna jest samodzielna i systematyczna praca w domu i/lub na zajęciach dodatkowych.
Dobra strategia
Jako przedmiot obowiązkowy na maturze matematyka jest zdawana na poziomie podstawowym. Chociaż wciąż części młodzieży trudno jest osiągnąć 30% punktów (próg zdawalności z każdego przedmiotu na maturze), to z roku na rok coraz więcej osób po egzaminie wypowiada się, że zadania były bardzo proste.
Trzeba rozwiązać 34 zadania, w tym 25 zamkniętych a, b, c, d z jedną prawidłową odpowiedzią, reszta zadań wymaga wytłumaczeń liczbowych i komentarza. Kluczowa jest strategia rozwiązywania zadań zamkniętych, sprawne wybranie poprawnych odpowiedzi zapewni połowę możliwych do zdobycia punktów (czyli zdana matura!). Właśnie od tych zadań najlepiej zacząć, jeżeli nie jest się pewnym lub nie zna się dobrej odpowiedzi, zawsze można liczyć na szczęśliwy traf (nie opłaca się zostawiać pytania zamkniętego bez odpowiedzi). Pytania otwarte to trudniejsze wyzwanie, dlatego im więcej minut zostanie na ich rozwiązanie, tym większe szanse na powodzenie.
Matura zbliża się wielkimi krokami, trzeba więc dobrze spożytkować pozostały czas. Warto zainwestować w kurs maturalny z matematyki lub dobre korepetycje, gdzie zawsze jest kompetentny nauczyciel, który wyjaśni wszelkie wątpliwości, naprowadzi na właściwy tok matematycznego rozumowania. Jeżeli uczeń nie wie od czego zacząć rozwiązywanie zadania, szybko się zniechęca i rezygnuje, a tu potrzebna jest cierpliwość i konsekwentny trening. Powodzenia!