Im wcześniej dziecko zainicjuje swój kontakt ze sztuką, tym większa szansa na to, że w będzie baczniej i ciekawiej się jej przyglądać w kolejnych latach swojego życia. Wizyta, chociażby w galerii sztuki, może dla malucha okazać się ogromnym przeżyciem wizualnym, jednak nie zawsze łatwym w odbiorze. Zadaniem rodziców jest rozbudzenie ciekawości obcowania ze sztuką, ale również przedszkole i później szkoła również powinny dbać o kształtowanie wrażliwości estetycznej swoich uczniów.
Sztuka ma niewątpliwie wymiar edukacyjny.
Im wcześniej dziecko zainicjuje swój kontakt ze sztuką, tym większa szansa na to, że w będzie baczniej i ciekawiej się jej przyglądać w kolejnych latach swojego życia. Wizyta, chociażby w galerii sztuki, może dla malucha okazać się ogromnym przeżyciem wizualnym, jednak nie zawsze łatwym w odbiorze. Zadaniem rodziców jest rozbudzenie ciekawości obcowania ze sztuką, ale również przedszkole i później szkoła również powinny dbać o kształtowanie wrażliwości estetycznej swoich uczniów.
Sztuka ma niewątpliwie wymiar edukacyjny.
Profesor Irena Wojnar, specjalistka w teorii wychowania estetycznego pisze: „Dzięki sztuce pewne dyspozycje człowieka: jego wrażliwość, wyobraźnia, zdolność do najbardziej osobistego reagowania na bodźce świata zewnętrznego, ujawniają się w sposób jedyny i wyjątkowy”. Myśl ta trafnie wskazuje na potrzebę kontaktu ze sztuką i jej skutek, czyli budowanie i pielęgnowanie w sobie osobistej relacji ze światem. Teatr wydaje się być tą dziedziną, którą najpełniej łączy ze sobą elementy składowe innych gałęzi sztuk: muzykę, obraz, ruch. Jest wielopłaszczyznowy, audiowizualny. Na wiele sposobów potrafi oddziaływać na widza i wywoływać określone emocje. Emocje te mogą być jednym z elementów procesu dydaktycznego. Nie dość wspomnieć, że człowiek jest związany z teatrem niemalże od zarania dziejów.
Wizyty grup szkolnych w teatrach, bądź objazdowe przedstawienia grup teatralnych, skierowane głównie dla dzieci w wieku szkolnym nie są niczym nowym, jednak podkreślić należy niezmiennie, że te spotkania powodują sprężenie zwrotne, granice dwóch światów się zacierają. Nie tylko uczestnictwo tzw. bierne, jako widz, należy wziąć pod uwagę w kontekście roli teatru w edukacji szkolnej, bowiem w niemalże każdej szkole i ponadpodstawowej działają kółka teatralne. To miejsce na odkrywanie talentów, doskonalenie się, nauczenie się pracy z własnymi emocjami, w końcu przestrzeń na „ujście ekspresji”. Przekraczanie siebie, wcielanie się w nowe role, zaangażowanie wyobraźni – zalety i korzyści można by wymieniać niemalże w nieskończoność.
Internetowy Teatr TVP dla szkół to inicjatywa telewizji publicznej łącząca oba wspomniane konteksty: ucznia-widza oraz ucznia-aktora. Ideą projektu jest przybliżenie teatru poprzez transmisje spektaklów, szczególnie w małych miasteczkach i wsiach, gdzie kontakt z placówkami kultury jest ograniczony. Spektakle na żywo są transmitowane jednocześnie nawet do kilkudziesięciu tysięcy małych widzów. Internetowy Przegląd Uczniowskich Zespołów Teatralnych to natomiast miejsce, gdzie uczniowie realizują własne spektakle. Jego zwieńczeniem jest gala, podczas której młodzież otrzymuje nagrody, a zwycięzcy mają możliwość uczestnictwa w warsztatach teatralnych, a nawet transmisję najlepszego spektaklu na antenie Telewizji Polskiej.
Więcej: http://www.iteatr.tvp.pl/