Czym jest diagnoza przedmiotowa?
Diagnoza przedmiotowa jest badaniem, którego celem jest weryfikacja postępów naukowych ucznia. Ma formę próbnego egzaminu. Skupia się na określeniu zarówno poziomu wiedzy, jak i poziomu umiejętności zawartych w programie nauczania danego przedmiotu. Diagnoza niesie korzyści obustronne – zarówno dla szkoły, jak i dla uczniów.
Jak wygląda diagnoza przedmiotowa?
Ocena jest dwuetapowa. Pierwsza część diagnozy obejmuje przekrojowy sprawdzian, zbliżony formułą do egzaminu kończącego dany etap edukacji (egzamin ósmoklasisty lub matura), co pozwala przyszłym absolwentom oswoić się z obowiązującym formatem testów. Na jej podstawie następuje porównanie osiągniętych dotychczas efektów kształcenia z tymi, które określone są przez podstawę programową.
Druga część diagnozy skupia się na obserwacji uczniów w czasie trwania lekcji pokazowej. Jej założeniem jest określenie szybkości oraz sposobu przyswajania nieznanego wcześniej materiału. Lekcja ta może dotyczyć zarówno jednego, jak i kilku przedmiotów szkolnych. Powinna ona przebiegać w naturalny, rutynowy sposób.
W zależności od przedmiotu oceniane jest tempo zdobywania nowej wiedzy i umiejętności przez uczniów oraz skuteczność używanych przez nauczyciela metod dydaktycznych.
Jakie korzyści niesie ze sobą diagnoza przedmiotowa?
Otrzymane dane analizowane są w odniesieniu do konkretnej grupy/klasy oraz indywidualnie. Analiza ta umożliwia ocenę skuteczności stosowanych przez placówkę metod nauczania.
W razie potrzeby jest także przesłanką do modyfikacji w dotychczasowym planie dydaktycznym, celem dostosowania go do aktualnego poziomu wiedzy uczniów. Wprowadzone działania naprawcze dbają zarówno o dobro uczniów, jak i pedagogów.
Działają motywacyjnie oraz zwiększają świadomość stopnia przygotowania teoretycznego do egzaminów. Pozwalają również regularnie podnosić kompetencje i doskonalić metody pracy nauczycieli, co przekłada się na lepszą współpracę w czasie lekcji.
W sposób celowany uwidacznia problemy z określonym przedmiotem. Dopasowanie formy nauczania do możliwości całej klasy i poszczególnych uczniów wpływa korzystnie na wyniki kształcenia.
Dlaczego warto wybrać EDUN?
Diagnoza przedmiotowa stworzona przez EDUN została przygotowana w taki sposób, aby kompleksowo zbadać bieżący poziom osiągnięć, obejmujący zakres danego przedmiotu.
Zaletą testów EDUN jest sprawdzenie wiedzy w sposób kompletny, który w odróżnieniu od wyrywkowego, umożliwia dokonanie szerokiej i szczegółowej weryfikacji. Wiąże się to z większą dokładnością wyników diagnozy oraz zwiększa prawdopodobieństwo wychwycenia konkretnych problemów.
Audyt edukacyjny przeprowadzony może być z jednego lub kilku przedmiotów takich jak:
- matematyka,
- fizyka,
- chemia,
- biologia,
- język polski,
- język angielski
oraz podzielony osobno na zakres podstawowy i zakres rozszerzony.
Stworzony na podstawie obserwacji raport dostarcza cennych informacji, które dotyczą występujących w danej grupie problemów i zaległości. Ukazuje on również występujące w placówce tendencje. Analiza tych danych pozwala dyrektorowi oddziału określić zakres i wymiar rekomendowanych korepetycji.