Czym jest diagnoza przedmiotowa?
Diagnoza przedmiotowa jest badaniem, którego celem jest weryfikacja postępów naukowych ucznia. Ma formę próbnego egzaminu. Skupia się na określeniu zarówno poziomu wiedzy, jak i poziomu umiejętności zawartych w programie nauczania danego przedmiotu. Diagnoza niesie korzyści obustronne – zarówno dla szkoły, jak i dla uczniów.
Jak wygląda diagnoza przedmiotowa?
![](http://dev.edun.pl/wp-content/uploads/2021/05/korepetytor-z-uczniem-dolne.jpg)
Ocena jest dwuetapowa. Pierwsza część diagnozy obejmuje przekrojowy sprawdzian, zbliżony formułą do egzaminu kończącego dany etap edukacji (egzamin ósmoklasisty lub matura), co pozwala przyszłym absolwentom oswoić się z obowiązującym formatem testów. Na jej podstawie następuje porównanie osiągniętych dotychczas efektów kształcenia z tymi, które określone są przez podstawę programową.
Druga część diagnozy skupia się na obserwacji uczniów w czasie trwania lekcji pokazowej. Jej założeniem jest określenie szybkości oraz sposobu przyswajania nieznanego wcześniej materiału. Lekcja ta może dotyczyć zarówno jednego, jak i kilku przedmiotów szkolnych. Powinna ona przebiegać w naturalny, rutynowy sposób.
W zależności od przedmiotu oceniane jest tempo zdobywania nowej wiedzy i umiejętności przez uczniów oraz skuteczność używanych przez nauczyciela metod dydaktycznych.
Jakie korzyści niesie ze sobą diagnoza przedmiotowa?
![](http://dev.edun.pl/wp-content/uploads/2021/05/nauka-1.jpg)
Otrzymane dane analizowane są w odniesieniu do konkretnej grupy/klasy oraz indywidualnie. Analiza ta umożliwia ocenę skuteczności stosowanych przez placówkę metod nauczania.
W razie potrzeby jest także przesłanką do modyfikacji w dotychczasowym planie dydaktycznym, celem dostosowania go do aktualnego poziomu wiedzy uczniów. Wprowadzone działania naprawcze dbają zarówno o dobro uczniów, jak i pedagogów.
Działają motywacyjnie oraz zwiększają świadomość stopnia przygotowania teoretycznego do egzaminów. Pozwalają również regularnie podnosić kompetencje i doskonalić metody pracy nauczycieli, co przekłada się na lepszą współpracę w czasie lekcji.
W sposób celowany uwidacznia problemy z określonym przedmiotem. Dopasowanie formy nauczania do możliwości całej klasy i poszczególnych uczniów wpływa korzystnie na wyniki kształcenia.
Dlaczego warto wybrać EDUN?
Diagnoza przedmiotowa stworzona przez EDUN została przygotowana w taki sposób, aby kompleksowo zbadać bieżący poziom osiągnięć, obejmujący zakres danego przedmiotu.
Zaletą testów EDUN jest sprawdzenie wiedzy w sposób kompletny, który w odróżnieniu od wyrywkowego, umożliwia dokonanie szerokiej i szczegółowej weryfikacji. Wiąże się to z większą dokładnością wyników diagnozy oraz zwiększa prawdopodobieństwo wychwycenia konkretnych problemów.
Audyt edukacyjny przeprowadzony może być z jednego lub kilku przedmiotów takich jak:
- matematyka,
- fizyka,
- chemia,
- biologia,
- język polski,
- język angielski
oraz podzielony osobno na zakres podstawowy i zakres rozszerzony.
Stworzony na podstawie obserwacji raport dostarcza cennych informacji, które dotyczą występujących w danej grupie problemów i zaległości. Ukazuje on również występujące w placówce tendencje. Analiza tych danych pozwala dyrektorowi oddziału określić zakres i wymiar rekomendowanych korepetycji.